נכון להיום, אין לנו שום צורך בנפט, פחם, גז או כל פיתרון מזהם אחר. יש לנו יותר ממספיק אנרגיה. מהשמש לבד יש לנו מספיק אנרגיה לאלפי שנים. אנרגיה גיאותרמית, כלומר החום של כדור הארץ, יכולה לשמש מקור אנרגיה לאלפי שנים. זה מבלי להתחשב באנרגית גלים, גאות ושפל, רוח, הפרשי טמפ’ באוקיינוס, זרמים תת ימיים ועוד… כל אלה הם בנוסף. הסיבה העיקרית שבגללה מקורות האנרגיה האלה לא מנוצלים היא לא משום שהם לא יעילים. הפוטנציאל האנרגטי שלהם כבר הודגם מזמן.

אם הטכנולוגיה הזו אפשרית, אז איך זה שאנחנו לא רואים אותה היום?

הסיבה שהם אינם מנוצלים היא משום שאי אפשר להרויח מהם כסף. במילים אחרות, אם מישהו היה מנסה ליזום פרויקט של מבני ענק שיינקו את האוויר מרעלים, הוא היה צריך ללכת למשקיע ולבקש ממנו כסף כדי לבנות את זה. אבל המשקיע ישאל: “איך אתה עומד לגבות תשלום על השירות הזה, כך שאוכל לקבל חזרה יותר כסף משהשקעתי?” אם הבחור יגיד למשקיע: “זה לא פרויקט שהולך לעשות כסף, רק לנקות את האוויר, הרי אתה נושם אוויר, אני נושם אוויר – אנחנו כולנו רוצים אוויר נקי” יגידו לו שזה נחמד מאוד אבל לא הולכים לתת לו את הכסף. אז אף אחד לא עומד לממן פרויקט שלא יזרים חזרה יותר כסף משהושקע בו, לא משנה כמה הוא יועיל לבריאות הציבור, לסביבה או כמה הוא חשוב להישרדות הציויליזציה האנושית.

כשאנשים אומרים שלמוצר מסויים יש עלויות גבוהות, ממה מורכבות בעצם העלויות האלו? הרי נעל של נייק עשויה (כמו כל נעל אחרת) מקצת גומי ובד – אז איך זה מסתכם למאות שקלים? יש את הרווח של נייק, והרווח של הספקים של נייק, והרווח של מי שמשכיר את המפעל לנייק או את האדמה שעליה נמצא המפעל של נייק, הרווח של המובילים וכו’ – בעצם רוב העלויות הן רווחים. ואם מישהו ממציא כיסא גלגלים ועכשיו הוא רושם על זה פטנט – אז גם זה עלויות. לפעמים מוצר עולה 5 דולר לייצר, אבל נמכר ב-5,000 דולר בגלל פטנטים. זה מקשה על כל מי שזקוק לכסא גלגלים לקבל נגישות אליו. רוב הרווחים נעשים על ידי מעט מאוד אנשים. אז מדוע נעל כל כך יקרה לנו? כי אנחנו נושאים על הגב שלנו את כל המרוויחים הגדולים. אז כשאומרים שהעלות של תא סולארי היא גדולה לא מתכוונים להגיד שאין לנו מספיק זכוכית, או סיליקון, זה הרי מגוחך, לא חסר לנו סיליקון או חול (ממנו עושים זכוכית) על כדור הארץ. אלו לא משאבים נדירים. מתכוונים להגיד שאין לנו מספיק כסף על מנת לשלם את הרווחים של כל התאגידים שדורשים רווח בתהליך הזה. אבל אם כל המשאבים הם מורשת משותפת, כולם משתפים רעיונות, בלי פטנטים, בלי רכוש פרטי – זה לא משנה כמה זה עולה, אלא האם יש לנו את המשאבים והטכנולוגיה? – כן. יש לנו יותר ממספיק.

בנוסף, אם מפעל היום קם במקום אחד, מפעל לחלקי חילוף לא יוקם בסמוך לו משום שהמחיר של הנדל”ן שם עכשיו גבוה מדי, אז הם עוברים לאיזור מרוחק יותר. מפעל שלישי מתרחק משניהם ואז צריך רכבת שתעשה סיבובים בכל הארץ כדי לייצר דברים – השיטה הקפיטליסטית היא אחת השיטות הכי בזבזניות שאפשר היה להעלות על הדעת! במילים אחרות, יש הרבה אנשים שמנסים לעשות חישובים לגבי כמה אנרגיה דרושה לנו כדי להתקיים ומגיעים למסקנה שאנרגיה מתחדשת לא תספיק. אבל האנשים האלה בטוחים שאנחנו צריכים מטוסים, מכוניות, ערים לא יעילות, התיישנות מתוכננת, צמיחה אינסופית ועוד המון גורמים שבתכנון חברתי יעיל פשוט לא יהיו נחוצים. במילים אחרות, אין לנו מחסור היום בדבר מלבד במוחות בממשלה.

Leave a Reply