במערכת הכספית, אנחנו משתמשים בכסף כאמצעי חליפין. עם זאת, כסף לא מייצג את היכולת שלנו לייצר, הוא רק מייצג שיטה שנוצרה לפני מאות שנים והתמסדה.

אנחנו גדלים להאמין שכסף זה הכל – מה שחשוב זה משאבים! אם אתם מתקשים עם זה: אם אתם תקועים על אי בודד, עם מזוודות מלאות במיליוני דולרים ושקים מלאי יהלומים
אבל באי אין מי שתיה, אין אדמה פוריה, אין דגים או פירות – אין לכם כלום. אתם מתים. כסף הוא שום דבר. הוא מעולם לא ייצג את
המשאבים הטבעיים שנחוצים לנו כדי לחיות.

בתחילת מלחמת העולם השניה לצבא ארצות הברית היו כ-600 מטוסי קרב מדרגה ראשונה. גרמניה ייצרה 2,000 בחודש. ארה”ב התגברה במהירות על אספקה קטנה זו ע”י ייצור של יותר מ-90,000 מטוסים בשנה. השאלה שהממשל שאל בתחילת המלחמה הייתה: “האם יש לנו מספיק כסף לממן את השלכותיה של המלחמה?” התשובה הייתה לא, לא היה להם מספיק כסף, אבל היו להם מספיק משאבים. הם יצרו חוב עצום והרחיבו את המפעלים כדי לנצח במלחמה. היו אלה המשאבים הזמינים שאפשרו לארצות הברית להשיג את רמת הייצור הגבוהה והיעילות שהיו דרושות כדי לנצח את המלחמה. למרבה הצער, זה בא בחשבון רק בזמני מלחמה.

במילים אחרות, כסף לא מייצג את היכולת או את אי היכולת להוציא לפועל פרויקט. הוא מייצג את הכדאיות של הפרויקט למשקיע או סדר העדיפות של ממשלה. מה שבאמת חשוב הוא המשאבים. לכן, כשהיום אנחנו שואלים: “כמה זה יעלה?”. זוהי כלל לא השאלה. השאלה האמיתית היא: “האם יש לנו מספיק משאבים להוציא לפועל פרויקט כזה?” והתשובה היא כן. יש יותר ממספיק משאבים היום לבנות מחדש את העולם. יש לנו את המוחות, את הידע ואת הטכנולוגיה. מה שמפריע היא שיטת חשיבה ישנה שמנציחה את המערכת הנוכחית.

Leave a Reply